måndag, februari 25, 2008

Brister i hemspråksundervisningen-BRA!!!!

Egentligen är ju rubriken felaktig. Det är inte alls bra med brister i hemspråksundervisning,den borde inte finnas över huvud taget!.

Är man invandrare så är en av de allra viktigaste, om inte den viktigaste, åtgärderna som man kan göra för att kunna fungera i det nya samhället,att lära sig språket.
Man bör lägga ner all kraft på detta.

Om nu invandrare och /eller deras barn av någon anledning tycker att det är viktigt att prata/behärska sitt modersmål, så kan dom öva på sin fritid, med släkt och vänner,gå på kvällskurser etc.

Problemet för invandrare och för deras möjlighet att verka och integreras i samhället är definitivt inte orasakat av brister i hemspråksundervisningen.

En av de största problemen är dock den usla svenska som en hel del invandrare pratar,även efter ett flertal år.

Det är ingen rättighet att lära sig svenska och att verka i samhället . Det är en förbannad skyldighet!!!.
Därmed inte sagt att inte samhället ska hjälpa invandrare,tvärtom. Alla möjliga resurser skall sättas in för att de så snabbt som möjligt skall klara av språket och annat så fort det bara är möjligt.

Allt skitsnack om att man måste behärska modersmålet för att kunna lära sig svenska är bara , just det-skitsnack.

Aslutningsvis: Hjälp invandrare att lära sig svenska. Lägg ner hemspråksundervisningen.

Den invandrare som inte klarar av att lära sig kommunicerbar svenska på ex. 2 år är enbart lat och ointressarad-inget annat.

MGH

8 kommentarer:

Ann sa...

Det är jättesvårt för mig att lära mig svenska.Jag tycker svenska språket är skit svår.Det tag jätte långtid för mig.

Antehuga sa...

du kan kommunicera, göra dig förstådd och förstår svenska eller hur+ menade jag

Anonym sa...

Hej Antehuga!

Bloggsvar från mig ang. galenskaperna...
Fick den på mailen av en vän så jag hade ingen aning om att den kom från någon bok, om jag hade vetat skulle jag självklart ha nämnt det..
Ha en skön dag
/Blond

Anonym sa...

http://blogg.aftonbladet.se/7513/

/Blond

Anonym sa...

Hm.

Varför skulle det var så dåligt med hemspråksundervisning?

Tror du att vuxna nyanlända invandrare har hemspråksundervisning eller? För du nämnde att man skulle kunna klara 2 års tid och att allt annat är lathet, även om jag där kan hålla med dig.

Det är BARN som har hemspråksundervisning, elever som är svaga i något ämne ( även svenskan, eftersom det ena inte utesluter det andra) kan få mer STÖD och hjälp i ALLA ämnen. Att främja ena språket gör att eleven kan ta till sig det andra språket lättare.
Vilket som kommer först spelar ingen roll, men många gånger kan eleven svenska klart mycket bättre än sitt modersmål, ibland lika dålig i båda.

Tyska, franska, spanska och italienska kan man få lräa sig i skolan, vad gör sitt modersmål till något sämre och oönskat att du hänvisar det till fritidssysla eller kvällsgöra. Alltså något som itne har med skolan att göra?

Har du ett modersmål, annat än svenska?

Om inte, hur kan du då sitta där och uttala dig om något du inte har någon insyn i?

Att bli bra på sitt eget modersmål är aldrig negativt och det är inte så att man skippar svenska lektionen för det. Många gånger så ligger den UTANFÖR det vanliga schemat och är alltså frivillig.
Och du vill att den tas bort?

Kommunikation, som du säger, är det viktigaste.
Med alla människor...

Antehuga sa...

Hej Browny. tack för ditt långa svar.
skall försöka besvara dina frågor.

Ja jag vet att det är barn som får undervisningen.jag var nog lite luddig och tog in lite olika aspekter som ej nödvändigtvis har med varandra att göra.

Ja, jag har ett annat modersmål. jag och min familj kom som politiska flyktingar till sverige när jag var 6 år gammal.

Att jag anser att modersmålet skall bort från skolan beror på att de elever som redan nu har svårt med svenskan(bla. för att de aldrig/sällan hör det i sin hemmiljö. etc etc) borde få extraundervisning i svenska istället. Eftersom vi lever i en verklighet där resurserna inte är oändliga så borde man lägga all kraft på att lära barnen svenska. med andra ord. de pengar som läggs på hemspråksundervisningen borde läggas på svenskaundervisningen.

Språkundervisning i skolan är för att barn skall lära sig EXTRA-språk som i de flesta fall är "stora" språk som man har nytta av då många talar det. förstår faktiskt inte vad det har med hemspråksundervisningen att göra
mvh

Anonym sa...

Tack för att du besvarade mina frågor.

Om vi pratar om att omfördela resurser, så är det ju en annan grej. Nu skrev du att den bör gå bort.
Men att man bortser från det faktum att det faktiskt främjar elevens lärande i alla ämnen, är ju tråkigt bara för att man tror att det ena utesluter det andra.
Alltså, är det inte bortkastade pengar.

Och du har fel om du tror att elever inte har tid att praktisera svenskan i sin hemma miljö, för många är det just tvärtom. Föräldrarna vill lära sig svenska och därför pratar barnen svenska med sina föräldrar, men pga området (ex ett invandrartät område) så pratar eleven ändå dålig svenska.
Alltså, dålig i sitt modersmål och dålig i svenska och det är också dessa barn som många gånger hamnar helt utanför systemet, för samhället och föräldrarna, blir utanför.

Att man har språkundervisning har inte med att man ska lära sig ett språk som är "stort", vad jag vet är knappast italienska det, något jag gjorde i gymnasiet.
Naturligtvis är det ett extra språk...men även modersmålet är ett extra språk...ett språk utöver svenskan...

Anledningen till att jag var kritiskt mo ditt inlägg, är för att jag själv hade lite hemspråksundervisning, då jag behövde det i en miljö (skolan, kompisar etc) där jag bara pratade svenska.
Min svenska, som du kanske märker, har inte lidit för det.

Idag studerar jag till läkare på ett tredje språk, engelska i England, och inser nu vilken glädje jag har i att vara BRA i ett fåtal språk (3) än att kunna lite i några, ex italienska, spanska, som jag ändå itne praktiserar och alltså glömmer.

Det är underbar att kunna kommunicera med människor och språk, oavsett vilket, är aldrig så oviktigt att den ska klassas som bortkastade pengar...

Anonym sa...

Jag inser att det är ett gammalt inlägg jag kommenterar, men kan ej låta bli. Är själv flykting, var 16 när jag kom till Sverige. Har själv haft hemspråksundervisning och t o m varit hemspråkslärare under en period.
TROTS det, så måste jag hålla med vår antehuga, jag tycker att hemspråksundervisning är föräldrarnas ansvar, inte skolans. Om föräldern talar dålig svenska, desto större skäl till att låta bli och lära barnet dålig svenska.